Soru-Cevap |
||||||
بِسْـــمِ اللهِ الرَّحْمٰـــنِ الرَّحِيـــم Bir Sorunun Cevâbı
1. Mağsub (ğasbedilen) arâzi üzerinde salâh (namaz), başkaları için değil ğâsıb için haramdır. Mağsub arâzinin tasarrufunun haramlığı, başkaları için değil ğâsıb içindir. Ondaki tüm tasarruflar sahiplerine aittir. Ğâsıb olmayan sahipleri dışındaki kimselerin, şer’î ahkâma göre orada salâhı edâ etmesi mümkündür. Mağsub arâzi üzerinde salâh, ğâsıb için haramdır. Lâkin başkalarına haram değildir.
Ğâsıbın orada hiçbir tasarruf hakkı yoktur. Herhangi bir iş için arâzinin ondan kiralanması veya satın alınması sahih olmaz. Bunun içindir ki bu akit ğâsıb ile olduğu sürece orada bir fabrika veya bir otel veya bir çiftlik kurulması câiz değildir.
2. “İsrail Arâziler Dâiresi”nin mağsub arâzi üzerinde hiçbir tasarruf hakkı yoktur. Ondan herhangi şey satın almak câiz değildir. Çünkü onun tasarrufu yoktur ve onunla yapılan her akit bâtıldır.
Mağsub, ister menkul isterse ğayri menkul bir mal olsun, bu belirtilenlerinin tümünün delili meşhur ve açıktır. Rasulullah [SallAllahu ‘Aleyhi ve Sellem] şöyle buyurmuştur: » على اليد ما أخذت حتى تؤديه « (Zorla) aldığını geri verinceye kadar (günahı) el üzerindedir. [Ahmed, Sumra İbn Cundub yoluyla tahric etti]
Ve şöyle buyurmuştur: » من ظلم قيد شبر من الأرض طوّقه من سبع أرضين « Her kim bir karış arâziyi zulmen alırsa yedi arddan kuşatılır. [Muslim, ‘Âişe -RadiyAllahu ‘Anhâ- yoluyla tahric etti]
Hatta ğâsıbın mağsub üzerine yaptıkları bile onun mülkü olmayacaktır. Zîra Rasulullah [SallAllahu ‘Aleyhi ve Sellem] şöyle buyurmuştur: » ليس لعرق ظالم حق « Zâlimin teri için hak yoktur. [et-Tirmizî ve Ebu Dâvud Sâ’id İbn Zeyd yoluyla tahric etti]
3. Filistin, necis yahudilerden kurtarıldığı zaman mülkler sahiplerine döndürülecektir. Nitekim el-Buhârî, İbn ‘Umer’den şöyle tahric etti: أنه ذهب فرس له فأخذه العدو فظهر عليهم المسلمون فَرُدَّ عليه، أي على صاحبه ابن عمر، زمن رسول الله صلى الله عليه وسلم Rasulullah -SallAllahu ‘Aleyhi ve Sellem- zamanında İbn ‘Umer’in atı uzaklaştı ve düşman onu aldı. Müslümanlar onlara ğâlib geldiğinde, atı sahibi olan İbn ‘Umer’e döndürüldü.
|
||||||
Bu Cevabı İndirmek İçin Lütfen Tıklayınız!
|
|